Mittwoch, 22. August 2007

Hirvatistan notlari: (Baslangic ve Genel Bilgiler)

Bu bölümde Hirvatistan’da üc yil boyunca yaptigim seyirlerden notlar bulacaksiniz, ileride yapacagim ilaveleri de yine ayni baslikla (numaralandirarak) yeri geldikce ekleyecegim.
Genelde Slovenya'dan tekne transferleri sirasinda Hirvatistan’in adalari arasindan gecen arkadaslar yazilarinda bazi yerleri yaziyorlar. Ben bu bölgede 3 yilin üzerinde cok daha detayli gezdigim ve bir cok tecrübe edindigim icin daha detayli yazmayi planliyorum. Önümüzdeki bölümlerde Hirvatistan kiyilarini kuzey, orta ve güney olmak üzere 3 bölümde yazacagim. Ama önce biraz ülkeyle ve bürokrasi ile ilgili genel bilgiler vermeye calisayim,
Hirvatistan eski Yugoslavya’nin dagilmasiyla Dalmacya kiyilarinin ve önünde bulunan yaklasik 1150 adanin hemen hemen tamamini almis, 4,5 milyon nüfusu olan kücük bir ülke. Baskenti Zagreb (p) yaklasik 1 milyon nüfusuyla en yakin deniz kiyisi olan Rijeka’ya yaklasik 150km. icerde karasal iklimin hakim oldugu görülmeye deger bir sehirdir. Insanlari avrupa ile balkan mentalitesi arasinda bir tutumda, genelde yardimsever, biraz milliyetci, turizmin gelistigi yerlerde biraz maddiyatcidirlar. Genelde Ingilizce ve/veya Almanca konusurlar, bir cok Türkce kelimeye de Hirvatcada raslayacaksiniz.
Deniz bürokrasisi acisindan Hirvatlar adeta bölgelerinin güzelliginin acisini cikarirlar. Hirvatistan’a giris yapan yabanci bayrakli yatlar 1 yil gecerli bir permi almak zorundadirlar. 10metre bir tekne icin yaklasik 120-150 Euro civari bir ücret ödemek gerekir. Bu ücret 1 hafta da ülkede kalacak olsaniz aynidir. Giris yapan yabanci yatlar 1 yil boyunca tekne yatak sayisinin 2,5 kati kadar kisiyi misafir olarak agirlayabilirler. Tekne sahibinin her seyirde teknede bulunmasi mecburidir. Gittiginiz limanlarda yolcu degisikliklerini bizdeki gibi yolcu listesine isletmek gerekir.
Hirvatistan’da teknelerde pissu tanki bulunmasi mecburi degildir. Teknede tank yok ise marinalarda tekne tuvaleti kullanmak yasaktir.

Milli parklarda ve son yillarda bazi koylarda demirlemek genellikle yasaktir. Ücret karsiligi samandiralara baglamak gerekir. Milli parklar icin yerine göre degisen bir giris ücreti vardir. Ücreti koylara girdiginizde botla yaniniza gelen görevlilere de ödeyebilirsiniz. Ama karada bir yerlesim yerinden (marinalardan, liman baskanliklarindan, turizm bürolarindan) ücreti önce öderseniz yerine göre yaklasik 40% tasarruf edersiniz.

Ülkede marina agi cok gelismistir. Devlete ait ACI Marina zinciri kalite olarak orta karar olmasina ragmen bir cok yerde alternatifsizdir. Son yillarda bir cok marina yapilmistir. Yeri geldikce bunlardan da bahsedip fiyatlari, hizmetleri hakkinda bilgi vermeye calisacagim. Bir cok marina olmasina ragmen popüler bir bölge oldugu icin cok fazla özel yat ve charter firmasi vardir. Bu sebeple fiyatlari yüksektir. (10metre bir teknenin yillik baglamasi 2000 ile 4000 Euro arasinda degisir) Yer bulmak da zaman zaman sorun olabiliyor. Fakat seyirlerinizde kücük sehirlerin rihtimlarinda da kücük bir ücret karsiligi kalabilirsiniz.

Keine Kommentare: